W ostatnich latach nie tylko praca i nauka przeniosły się do sieci – coraz bardziej popularne są również spotkania online, nawet te rekrutacyjne. Jak się więc przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej w zmienionej formie? Poznajmy najważniejsze wskazówki!
Jak wygląda rozmowa rekrutacyjna online?
Rozmowa kwalifikacyjna sama w sobie jest dość stresująca, a jej internetowa forma może być dla niektórych jeszcze trudniejsza. Obawy te jednak dość szybko przechodzą, jeśli sobie uświadomimy, że nie ma wielkiej różnicy między tradycyjną rozmową o pracę a rozmową online. Do jednej i drugiej musimy się jednak odpowiednio przygotować.
Priorytetem powinno być dla nas upewnienie się, z jakiej platformy chce korzystać rekruter. Do najczęściej wybieranych należy Zoom, Google Hangouts, Skype i Microsoft Teams. Warto się oswoić z tymi narzędziami wcześniej, dzwoniąc np. do swoich znajomych. Wybór platformy na rozmowę kwalifikacyjną leży przeważnie po stronie pracodawcy – to on wysyła nam link do spotkania i za jego pomocą się z nami kontaktuje.
Dwa kluczowe elementy: sprzęt i tło
Podczas tak przeprowadzanej rozmowy kwalifikacyjnej, po naszej stronie leży dopracowanie szczegółów. Upewnijmy się zatem, czy:
- mamy prawidłowo skonfigurowany sprzęt. Sprawdźmy przede wszystkim ustawienie kamerki, słuchawek i mikrofonu, gdyż powinniśmy być dobrze słyszani i widziani. Jeśli mamy wybór między laptopem a smartfonem, zdecydowanie lepiej wypadnie ten drugi sprzęt. Gdyby jednak zaszły jakieś nieprzewidziane okoliczności, warto mieć pod ręką również telefon, dzięki czemu nie stracimy płynności w rozmowie. Przyszły pracodawca doceni na pewno nasze zorganizowanie i przygotowanie;
- sprzęt, z którego korzystamy, jest naszym prywatnym, a nie np. służbowym lub innego domownika. W przeciwnym wypadku osoba rekrutująca może dojść do wniosku, że źle wykorzystujemy swój czas, będąc w pracy, lub oceni nas jako osobę infantylną (jeśli konto użytkownika zawierać będzie śmieszną nazwę wymyśloną przez kogoś z naszej rodziny);
- przygotowaliśmy odpowiednie tło, światło i ustawienie kamery. Na co szczególnie warto zwrócić uwagę? Tło może powiedzieć więcej o naszej osobowości niż my sami, zachować więc warto absolutne minimum tj. porządek i neutralną powierzchnię za naszymi plecami (lepsza będzie goła ściana niż widok na całe mieszkanie). Jeśli chodzi o światło, pamiętajmy, by nie ustawiać się plecami do okna – powinniśmy być dobrze widoczni dla rozmówcy. Zadbajmy też, żeby kamera nie filmowała nas od dołu, a okienko rozmowy znajdowało się jak najbliżej jej obiektywu;
- w pomieszczeniu panuje cisza. Jeżeli dochodzą do nas głośne dźwięki pracującego w pobliżu sprzętu czy płaczącego dziecka, warto od razu zainstalować aplikację wygłuszającą dźwięki tła, jak np. Krisp.
Przeczytaj też: Benefity pracownicze – co oferują firmy? | Najwięksi pracodawcy w Poznaniu
Jak zrobić dobre wrażenie w rekrutacji online?
Czy trzeba w jakiś szczególny sposób ubierać się do rozmowy kwalifikacyjnej przeprowadzanej przez Internet? Powinniśmy pamiętać, że łatwiej nam będzie przedstawić się jako profesjonaliści, a nawet negocjować wynagrodzenie, gdy będziemy odpowiednio ubrani. Nie musimy jednak popadać w przesadę. Naszą stylizację warto dostosować do charakteru firmy i stanowiska, które nie koniecznie musi się wiązać z noszeniem ubrań wizytowych.
Podpowiedzią, jak się ubrać, by zaprezentować się jak najlepiej, jest też wzięcie pod uwagę, czy dany strój będzie prezentował się dobrze przed kamerką. Z tego względu niepolecana jest odbijająca światło biżuteria, lub bluzka w drobny wzór. Przyda się również (także w przypadku mężczyzn!) przypudrowanie twarzy.
Kolejną kwestią jest nasza mowa ciała. Pozytywnie odbierane przez osobę rekrutującą jest zwłaszcza utrzymywanie kontaktu wzrokowego, naturalny uśmiech, podtrzymywanie interakcji i aktywne słuchanie. Możemy sobie pozwolić też na gesty i poczucie humoru.
Na koniec zostawiliśmy sobie przygotowanie merytoryczne, które jest niezwykle istotne, jeśli chcemy dobrze wypaść podczas rekrutacji online. Przed spotkaniem zapoznajmy się dokładnie z wymaganiami przedstawionymi w ogłoszeniu i zastanówmy się, o co sami chcielibyśmy zapytać pracodawcę. Z pewnością zaplusujemy również, jeśli będziemy mieć podstawowe informacje na temat działalności firmy.
Średnia ocena